نان باگت

مطبخ خانومی

نان باگت

مهسا رمضانی
مطبخ خانومی

نان باگت

موادلازم:

آرد صرف     4 تا5 پیمانه

آب   1 پیمانه

شیر      نصف پیمانه

کره یا روغن    1/4 (یک چهارم) پیمانه

پودرخمیرترش    یک قاشق سوپخوری

شکر    1 قاشق سوپخوری

نمک    یک ونیم قاشق چایخوری

طرز تهیه:

اگر از تازه بودن پودر خمیر ترش مطمئن نیستین حتما امتحان کنین به این صورت که نصف  آب ولرم رو با 1 ق م شکر و پودر خمیر ترش مخلوط کنین و در ظرف رو بذارین .از 2 تا ده دقیقه  عمل می کنه و روی مایع کف جمع می شه این  یعنی پودر خمیر ترش سالمه.هرچی در زمان کوتاهتری عمل کنه یعنی مایه  خمیرمون تازه تره.حالا این مایع رو داخل خمیر بریزین.و اگر اصلا کف نکرد به هیچ عنوان داخل خمیر نریزین چون نون سفت و دندونگیری خواهید داشت.

آب +شیر ولرم + کره به دمای محیط رسیده + پودر خمیر ترش که حالا عمل کرده رو با هم مخلوط می کنیم.

بعد بقیه شکر +نمک رو اضافه می کنیم وخوب باهم مخلوط می کنیم.کم کم آرد رو اضافه و مخلوط می کنیم تا خمیر یکدست و لطیفی داشته باشیم که کمی چسبندگی داره.خمیر رو خوب ورز می دیم در حین ورز دادن اگر خمیر به دستمون چسبید دستمون رو کمی به ارد آغشته می کنیم و محددا ورز می دیم.کمی آرد می زنیم.اگه زیاد به خمیرمون آردبزنیم خوب عمل نمیاد و نونهامون عالی که نمی شن هیچ تازه سفت هم می شن.بعد بیست دقیقه به خمیر استراحت اولیه می دیم.یعنی روی ظرفمون رو می پوشونیم تا روی خمیر خشک نشه ودر محیط آشپزخونه استراحت کنه.

بعد از استراحت خمیر رو کمی ورز می دیم تا هوای اضافه ش گرفته بشه بعد 6 چونه مساوی از خمیر درست می نیم.یکی از چونه ها رو برمی داریم دستمون و وردنه رو کمی چرب می کنیم وروی سطح صاف خمیر رو پهن می کنیم.و رول می کنیم.و لبه ها رو از دو طرف مرتب می کنیم.

رولهای آماده شده رو با فاصله توی سینی فر می ذاریم.دوباره می خوایم به خمیر استراحت بدیم واین دفعه واقعا پف می کنه پس رعایت فاصله رو جدی بگیرین.

روی خمیرو با یه پارچه مرطوب می پوشونیم  تا روی نونها خشک نشن.مواظب باشین پوشوندن طوری نباشه که بعد از استراحت بچسبه به پارچه  چون واقعا پف می کنه.واز یک تا دوساعت توی دمای اشپزخونه بهش استراحت می دیم.

بعد از استراحت دوم روی نونها رو کمی اسپری آب می پاشیم و سینی رو می ذاریم توی فری که از20دقیقه قبل با حرارت 140 درجه سانتی گراد گرمش کردیم.15 تا بیست دقیقه طول می کشه نونهامون بپزن.بعدش گریل رو  روشن می کنیم تا روی نونها هم طلایی بشن.

مطمئنم از بوییدن و میل کردن این نونهای خوشمزه لذت می برین...

بفرمایین...



موضوعات مرتبط: نان هاوکلوچه ها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 8 خرداد 1394برچسب:نان هاوکلوچه ها, | 14:21 | نویسنده : مهسا رمضانی |




.: Weblog Themes By SlideTheme :.